Kancelaria adwokackaCzym według prawa jest cesja umowy deweloperskiej? Co warto wiedzieć?

17 kwietnia 20240

Zastanawiasz się, na czym polega cesja umowy deweloperskiej? Kiedy stosuje się to rozwiązanie i w jakiej formie najlepiej sporządzić tego typu dokument? Sprawdź, co warto wiedzieć na temat przeniesienia umowy deweloperskiej.

Co to jest cesja umów deweloperskich?

Cesja umowy deweloperskiej polega na przeniesieniu praw i obowiązków z kontraktu między deweloperem a nabywcą na inną osobę. Takie działanie pozwala na zmianę podmiotu, który w ten sposób staje się stroną w umowie, bez konieczności jej rozwiązywania i zawierania na nowo. Zwykle korzysta się z tej opcji, gdy pierwszy nabywca nie może kontynuować finansowania inwestycji. Proces ten często umożliwia też szybszą sprzedaż nieruchomości na rynku wtórnym. Jednak zanim dojdzie do cesji, deweloper musi wyrazić zgodę na tego typu rozwiązanie, ponieważ nowy nabywca musi spełniać określone kryteria.

Jakie informacje powinna zawierać cesja deweloperska?

Przeniesienie umowy deweloperskiej musi zostać dokładnie udokumentowane. W dokumencie tym powinny zostać zawarte dane personalne obu stron i identyfikator transakcji, np. numer kontraktu. Należy w nim również uwzględnić szczegóły dotyczące nieruchomości, takie jak jej lokalizacja czy metraż. Przy dokonywaniu cesji nie można też pominąć warunków finansowych, w tym kwoty, jaką przejmuje nowy nabywca. Niezbędne jest także określenie statusu zobowiązań wynikających z umowy pierwotnej i terminów ich realizacji.

Kto przygotowuje cesję deweloperską?

Przygotowanie dokumentu cesji często spoczywa na osobach profesjonalnie zajmujących się obrotem nieruchomościami, takich jak notariusze lub prawnicy specjalizujący się w prawie nieruchomości. Deweloper również może mieć swój udział w przygotowaniu tego typu umowy, aby upewnić się, że wszystkie wymogi zostaną spełnione. Dokument ten musi być przygotowany z należytą precyzją w celu uniknięcia problemów prawnych lub nieporozumień między stronami w przyszłości. Zatem rola notariusza jest tutaj bardzo ważna, ponieważ zapewnia moc prawną przeniesionej umowie deweloperskiej.

Jaka powinna być forma cesji deweloperskiej?

Wskazane jest, aby dokument przeniesienia umowy deweloperskiej miał formę aktu notarialnego. Zapewnia to bezpieczeństwo prawne obu stronom porozumienia. Uwierzytelnienie przez notariusza gwarantuje, że wszystkie elementy umowy są zgodne z obowiązującym prawem. W przeciwnym przypadku przeniesienie praw i obowiązków może okazać nieważne. Zapisanie cesji w formie aktu notarialnego chroni również przed możliwością sfałszowania dokumentu. Sporządzone umowy są bowiem przechowywane w archiwach notarialnych, co ułatwia odwołanie się do nich w razie potrzeby.

Cesja umowy deweloperskiej stwarza możliwość zmiany jednej ze stron w dokumencie zawieranym między inwestorem a nabywcą. Jeśli chcesz dokonać takiego przeniesienia, skontaktowanie się z kancelarią prawną specjalizującą się w prawie nieruchomości wydaje się w naszej ocenie słusznym posunięciem. O czym jeszcze warto pamiętać, decydując się na cesję umowy deweloperskiej? Czekamy na Twoje sugestie w komentarzu.