Prawo transportoweJak delegować kierowców do pracy w UE w zgodzie z prawem transportowym?

29 listopada 20240

Delegowanie kierowców w ramach transportu międzynarodowego to wyzwanie, które wymaga szczególnej uwagi na przepisy prawne. Nieodpowiednie przygotowanie może skutkować wysokimi karami oraz utratą reputacji firmy. W tym artykule pokażemy, jak w prosty sposób sprostać wymogom delegowania kierowców w UE i zabezpieczyć interesy swojej firmy.

Jak delegować kierowców do pracy w transporcie drogowym?

Transport drogowy w UE rządzi się swoimi prawami, zwłaszcza od czasu wprowadzenia tzw. Pakietu Mobilności. Najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy delegowaniu kierowców, obejmują opisywane poniżej elementy.

Zgłoszenie kierowcy w systemie IMI

Każde państwo członkowskie wymaga zgłoszenia delegowanego kierowcy przez unijny system IMI. Musisz podać takie dane, jak:

  • tożsamość kierowcy,
  • czas trwania delegowania,
  • dane firmy oraz osoby kontaktowej.

Prawidłowe i terminowe zgłoszenie jest niezwykle istotne, ponieważ jego brak może skutkować poważnymi konsekwencjami podczas kontroli drogowych.

Przestrzeganie minimalnych warunków zatrudnienia

Podczas delegowania kierowców, przedsiębiorcy muszą przestrzegać lokalnych przepisów prawa transportowego. Obejmuje to zapewnienie wynagrodzenia zgodnego z minimalnymi stawkami (np. niemiecki MiLoG, francuska Loi Macron), przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku oraz zapewnienie ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych. Może być wymagane zgłoszenie w lokalnych systemach lub przedstawienie zaświadczeń o ubezpieczeniu w kraju macierzystym. Zaniedbanie tych obowiązków grozi karami i problemami podczas kontroli.

Wyposażenie kierowcy w odpowiednią dokumentację

Podczas delegacji kierowca musi mieć przy sobie niezbędne dokumenty wymagane przez przepisy lokalne i unijne. Należą do nich kopia zgłoszenia w systemie IMI, która potwierdza legalność delegacji, dokumenty potwierdzające wynagrodzenie oraz ewidencję czasu pracy zgodną z lokalnymi przepisami. Dodatkowo kierowca powinien posiadać dowód rejestracji w systemie zabezpieczeń społecznych, np. formularz A1, który poświadcza, że jest objęty systemem ubezpieczeń społecznych w kraju macierzystym. Kompletny zestaw dokumentów minimalizuje ryzyko problemów podczas kontroli drogowych.

Na przykład firma transportowa wysyłająca kierowcę do Francji musi zapewnić mu minimalną płacę zgodnie z Loi Macron oraz zadbać o dodatkowe świadczenia socjalne.

Jak wygląda kontrola delegowania kierowców?

Inspekcje drogowe i kontrole firm transportowych są codziennością w branży, dlatego warto zadbać o właściwe przygotowanie. Kierowca powinien posiadać komplet dokumentów, w tym potwierdzenie zgłoszenia w systemie IMI, o którym pisaliśmy wcześniej, ewidencję czasu pracy oraz dowody wypłaty wynagrodzenia zgodnego z lokalnymi stawkami. Inspektorzy szczegółowo weryfikują zgodność dokumentów z rzeczywistymi danymi, a wszelkie niezgodności mogą skutkować surowymi karami. Najczęstsze błędy obejmują brak zgłoszenia w odpowiednim systemie, niedostosowanie płac do wymogów kraju delegacji oraz brak wymaganej dokumentacji w kabinie kierowcy. Przykładem może być kara 10 000 euro nałożona na firmę we Włoszech za brak zgłoszenia w Portalu Delegowania Pracowników.

Delegowanie kierowców w transporcie drogowym w UE to proces złożony, ale odpowiednie przygotowanie pozwala uniknąć problemów. Masz pytania lub doświadczenia związane z delegowaniem kierowców? Podziel się nimi w komentarzach lub udostępnij ten artykuł, aby pomóc innym przedsiębiorcom w branży transportowej!

zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Translate »